Een webinar organiseren is nog nooit zo hot geweest. Het bestaat al geruime tijd, maar sinds de Corona crisis wordt het veel gebruikt. Ook voor mijn eigen cursussen in WordPress en LinkedIn. De vraag die ik in het begin vaak kreeg was hoe werkt een webinar nu precies? En hoe neem ik een webinar op? Tijd voor een antwoord.
Een webinar begint met het nemen van een gratis of betaald abonnement bij één van de vele aanbieders zoals Zoom of Webinargeek. In die online omgeving maakt u een webinar aan inclusief uitnodigingen, betaalmogelijkheid, inschrijf- en bevestigingsmails en past u de omgeving aan in bijvoorbeeld uw eigen huisstijl. Als alles eenmaal ingesteld is kunt u aan de slag en mensen uitnodigen via een link. That’s it!
Wat is een webinar
Een webinar is niets anders dan een beveiligde onlineomgeving waar meerdere mensen tegelijk op kunnen inloggen. Eenmaal ingelogd komen ze in een online leslokaal waar een moderator (leraar) tekst en uitlegt, geeft over de cursus die ze willen volgen. Er zijn hier vele varianten mogelijk. Zelf werk ik al enige tijd met Webinargeek webinar software.
De leraar heeft diverse tools tot zijn beschikking om de cursus ook interactief te maken. Denk hierbij aan een chatbox, zodat de cursisten ook vragen kunnen stellen. Als een privévraag, of een vraag die de gehele groep kan zien. Bovendien kan de leraar enkele vragen voorbereiden en die als tussentijdse quiz inzetten om de aandacht bij het onderwerp te houden.
Hoe neem je een webinar op
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar een webinar opnemen is niets anders dan een optie aan te vinken in de webinar omgeving. Dit wordt een webinar replay genoemd. U kunt er zo bijvoorbeeld voor kiezen om de webinar automatisch beschikbaar te stellen voor de mensen die zich ingeschreven hebben, zodat ze het na afloop nog eens terug kunnen kijken.
Of u neemt het webinar op en stuurt hem zelf op naar uw deelnemers. Derde optie is om het webinar nadat het is opgenomen nogmaals beschikbaar te stellen tegen betaling voor geïnteresseerden. Die vrijheid heeft u. Een webinar opnemen is voor u zelf ook mooi om te hebben, zodat u uzelf terug kan horen en zien hoe u de stof uitgelegd heeft aan uw deelnemers.
Wat kost een webinaromgeving
De prijs van een webinar ligt aan wat u er zelf voor vragen wil. Een abonnement op de online webinar omgeving is een maandbedrag van rond de €12,- maar dat hangt af van het diverse opties. Kijk daarvoor eens rond bij de diverse aanbieders. Zoals geschreven werk ik zelf graag met Webinargeek omdat ze een Nederlandstalige helpdesk hebben. Als u weinig tot geen ervaring heeft om een webinar te starten is dat erg prettig.
Ander voordeel van Webinargeek is dat er een betaalmodule gekoppeld kan worden zoals Mollie. U klant kan dan vooraf de betaling van het webinar in orde maken en heeft u er geen omkijken naar.
Had ik al genoemd dat u mij kan inhuren om uw webinar omgeving in te stellen, zodat u zelf alleen maar het webinar hoeft te geven? Neem hiervoor vrijblijvend contact met me op. Ook voor een cursus in WordPress en LinkedIn voor bedrijven.
Gratis webinar tips
Iedereen kan zelf een online webinar organiseren. In het begin moet u even zoeken maar dat is met alles wat nieuw is. Om u direct goed op weg te helpen geef ik u tips om zelf direct goed te beginnen. Van hoe werkt een webinar gaat u dan naar zo werkt een webinar.
- Zorg voor een goede webcam die in HD kan opnemen/weergeven. Dat kunnen tegenwoordig de meeste webcams. Of gebruik de webcam die ingebouwd zit in uw computer
- Voordeel van een losse webcam is wel dat u zelf de beeldhoek kan bepalen of de uitsnede omdat u de camera hoger of lager kan zetten. Of juist wat meer van de zijkant op een statiefje
- Let op de achtergrond! Wat staat er /komt er in beeld als de camera eenmaal aangaat. Iets persoonlijks wat op dat moment in de huiskamer of kantoor aanwezig. Een foto, een rondslingerende jas of tas. Let daar op.
- Optie is om een achtergrond te (laten) ontwerpen die u achter u neerzet, uitklapt of rolt zodra u een webinar gaat geven (deze kan ik voor u ontwerpen)
- Zet de muziek uit op de achtergrond
- Zorg dat u een heel goed Internetsignaal hebt. Bij voorkeur een bekabelde aansluiting gebruiken, omdat wifi niet altijd even goed is als u wat te ver van de router af zit. Een goed signaal voorkomt dat beeld en geluid minder worden of wegvallen. In de Webinargeek instellingen kunt u zien hoe goed uw signaalsterkte is.
- TEST uw webinar voordat u live gaat!
- Maak een test met iemand die u vooraf de link mailt, zodat u zeker weet dat alles goed werkt
- Laat uw mede-tester vertellen of er nog storende dingen in beeld staan die afleiden van uw verhaal
- Let erop dat er geen ‘dingen’ uit uw hoofd steken zoals een plant die ongelukkig achter u staat
- Test de belichting. Teveel licht kan zorgen voor overbelichting. Te donker geeft weer onnodig ruis. Daarom is het misschien toch een optie om te investeren in een goede webcam
- Zorg voor een goede losse microfoon. Geluid is minstens zo belangrijk. Een losse microfoon is altijd beter dan de ingebouwde van uw computer. Een losse microfoon sluit u eenvoudig aan op een USB-poot van uw computer. Geen poorten genoeg? Haal dan een USB-Hub om dat op te lossen.
- Een microfoon op een losse standaard is handig. Zeker eentje die in de rubbers ‘hangt’ om minder contactgeluiden te hebben.
- Optie kan ook zijn dat u een hoofdtelefoon gebruikt met een microfoon. Maar dan zit u wel in beeld met een headset en dat is niet altijd wenselijk