Aan de slag met Google Analytics

Tijdens de cursus WordPress krijg ik regelmatig de vraag wat Google Analytics nou precies is. En wat u ermee kan doen. Tijd voor een kleine Google Analytics cursus. Om eerst kort door de bocht te gaan… Met Analytics maakt u uw website inzichtelijk en meet u o.a. het aantal bezoekers van uw website. Zoals geschreven is dit erg kort door de bocht en gaan we eens kijken wat er nog meer mogelijk is.

Bezoekersaantallen meten met Google Analytics

Allereerst is het natuurlijk goed om te weten of uw website bezoekers trekt. Dat is tenslotte wel het doel. Om daar achter te komen kunt u gebruik maken van verschillende oplossingen, maar Google Analytics is wel de meest bekende. In het verleden toen websites nog nieuw waren, werd er een simpele teller op de website gezet en dat was het wel zo’n beetje.

Nu kunnen we met Analytics verschrikkelijk nauwkeurig alles volgen van wat er op onze website gebeurt. Even een klein overzicht van enkele mogelijkheden:

  • hoeveel bezoekers heeft u per pagina gehad
  • waar komen de bezoekers vandaan
  • hoelang zijn ze op de website geweest
  • welke pagina’s hebben ze bekeken
  • vanaf welke pagina hebben ze de website weer verlaten
  • uit welk land zijn ze afkomstig
  • wat hebben ze aangeklikt
  • met welk apparaat hebben ze de website bekeken (PC, mobiel of tablet)
  • is er conversie geweest (bijv. een aankoop of iets dergelijks)
  • etc.

Analytics installeren in WordPress

Maar voordat u zover bent en al die informatie uit het Analytics kan halen, dan moet er nog wel het nodige gebeuren. Het is ook niet zo dat u dan na het instellen er direct soepel mee aan de slag kan. Waarom? Om dat de applicatie zoveel kan en er zoveel mogelijk is, dat het raadzaam is om ook daar een cursus in te gaan volgen.

Om te beginnen moet er op de website waarvan u de info wilt inzien een zogeheten trackingcode code geïnstalleerd worden. Die wordt aangemaakt op het moment dat u een property (website) aanmaakt in Analytics. Die code communiceert het Analytics en zorgt ervoor dat u alle benodigde informatie van uw website kunt inzien. Nu hoor ik u denken dat dit moeilijk is, maar er zijn gelukkig voor WordPress ook handige plug-ins beschikbaar die dit klusje voor u doen. Eén van de eenvoudigste is die van MonsterInsights.

In Analytics maakt u als eerste eenmalig een account aan, daarin doorloopt u de eenmalige instellingen, vervolgens opent u de WordPress plug-in en laat die automatisch in enkele stappen de verbinding maken. Vanaf dat moment heeft u in het dashboard van uw WordPress omgeving een handig overzicht van de bezoekersaantallen. Voor gedetailleerde informatie logt u eenvoudig in, in uw Google Analytics omgeving.

Privacy instellingen in orde maken

Het is werkelijk een prachtige tool om informatie inzichtelijk te maken van uw website. Wat u wel zelf nog even moet regelen zijn de privacyinstellingen. Online is hier veel van te vinden en is het een klusje van nog geen vijf minuten om dit in orde te maken.

Nadat u alles ingesteld heeft, kunt u gaan meten. Handig is het bijvoorbeeld om kant en klare rapporten in te stellen, zodat u niet steeds hoeft in te loggen. U maakt in Google Analytics bijvoorbeeld een rapport aan van alle webbezoeken per maand, en die worden daarna op een vastgestelde datum aan u gemaild als pdf of als Excelsheet.

Als u serieus informatie wilt hebben over uw website is Analytics de ideale tool. Het is daarbij ook nog eens geheel gratis. Het is alleen wel even doorbijten want er is verschrikkelijk veel mogelijk. In mijn cursus WordPress staan we hier uiteraard ook bij stil.Mijn cursus in WordPress wordt gegeven op een aantal locaties in Noord-Holland en als webinar. Ik zorg dat u precies weet hoe u met WordPress om moet gaan, geef vele handige tips en werkt u veilig in een online lesomgeving voordat u het geleerde kan gaan toepassen op uw eigen website. En dat voor slechts €239,- (inclusief BTW). Een webinar is nog voordeliger. Want goed hoeft niet duur te zijn.

Bekijk de voordelen op de betreffende WordPress pagina.

Scroll naar boven