De definitie van een landingspagina is dit: Een specifieke webpagina waar een bezoeker uiteindelijk op komt nadat deze op een banner of een zoekmachine listing heeft geklikt. Vaak is deze pagina een deeplink en bevat een specifieke aanbieding/actie of content.
Het is dus duidelijk. U maakt één of meerdere pagina’s aan waarop u een advertentiecampagne kan laten ‘landen’ en daarop een CTA (Call to Action) plaatst.
Het belang van een landingspagina
Zo’n pagina maakt u aan op uw website op dezelfde manier als dat u een reguliere pagina aanmaakt. Deze pagina is veelal niet zichtbaar in het menu van uw website maar is het een ‘losse’ pagina. Uiteraard staat op die pagina wel gewoon het menu van uw website want de bezoeker kan daarna gewoon nog verder rondsurfen op uw website. Maar in de meeste gevallen is het beter om het menu weg te halen, zodat de bezoeker niet de neiging heeft om ergens anders op te klikken. Zo kan het dus zijn dat een website aan de voorkant maar tien pagina’s laat zien in het menu maar dat er aan de achterzijde wel tientallen pagina’s aan extra informatie of acties zijn aangemaakt.
Een landingspagina voor aanbiedingen
Het voordeel van meerdere van dit soort pagina’s hebben is dat deze ook gebruikt kunnen worden om uw website breder te maken voor Google en betere resultaten te halen in zoekopdrachten. Als voorbeeld zal ik mijn eigen website nemen. Mijn voornaamste business is het geven van cursussen in WordPress en dan wil ik daar natuurlijk ook goed mee gevonden worden. En als het even kan zonder dat me dit teveel geld kost. Ik ben tenslotte ook een echte Hollander.
Mijn website beslaat een vast aantal pagina’s waarin ik mijn diensten aanbied. Op zo’n pagina staat dan bijvoorbeeld dat bezoekers een cursus in het werken met WordPress kunnen boeken. Maar daarnaast heb ik ook een groot aantal pagina’s aangemaakt, die niet zichtbaar zijn in mijn menu, waar ik uitgebreidere omschrijvingen op heb staan over bijvoorbeeld de thema’s waar WordPress mee werkt, de vele gratis Wordress plugins, de installatie van WordPress en een aparte pagina waar ik schrijf over de diverse cursus locaties in Noord-Holland waar ik de cursussen geef. Dit zou ik bijvoorbeeld ook in de vorm van een blog kunnen doen. Het is maar net wat iemand voor ogen heeft.
Maak uw website ‘breed’ voor Google
Al die extra pagina’s bevatten woorden die ik weer link aan de andere pagina’s op mijn website. Maar al die pagina’s bevatten informatie die ook de andere informatie versterken. En natuurlijk een Call tot Action bevatten waarin ik de bezoeker vraag of ze een cursus bij me willen volgen.
Zo probeer ik bezoekers van mijn website zo lang mogelijk op deze website te houden, wat weer goed terug te zien is in mijn resultaten in Google Analytics. Hoe beter uw content is, hoe beter Google uw website gaat ranken. En u daarvoor beloont door uw website te laten verschijnen op de eerste pagina van de zoekmachines. Dat wilt u toch ook? Schrijf dan vandaag nog in voor een cursus bij me.